Arculat és arculattervezés – nagyon hangzatos szavak! De mit is jelent és mire jó? És miért olyan drága?

„Az arculat egy cég, vagy közösség azonosítására szolgáló külső jegyek (formák, színek, képek, hangok stb.) összetett rendszere. Egységes és tudatos megjelenés, amely összetéveszthetetlen és sajátságos jegyeket hordoz az adott szervezeten belül és annak kifelé irányuló kommunikációjában. Segít a beazonosításban és az egységes szervezeti megjelenésben, amely az ügyfeleknél az első benyomást jelenti. Legyen szó egy kis- és középvállalati szegmensbe tartozó cég megjelenéséről, vagy egy óriásvállalatéról, az arculatnak professzionálisnak, egyedinek és könnyen felismerhetőnek kell lennie. Az egyedi arculat, az egységes megjelenés minden szervezetnek és cégnek segít abban, hogy környezete pontosan beazonosíthassa, és véleményüket a saját céljai szerint formálja. Az egységes, átgondolt arculat kiegészíti a személyes megjelenést és önmagában képviseli a szervezetet. Egy jól kialakított arculat képes eladni, egy rossz pedig veszteséget termelni.”

Röviden: ha olyan vállalkozásod van, amit a nagyvilág felé szeretnél megmutatni, képviselni, szükséged van egy jó arculatra. Az arculat téged vagy épp a vállalkozásod arcát és megjelenési formáit tükrözi.

Melyek azok az elemek, amelyeket egy arculat tervezése során mindenképpen érdemes átgondoltan elkészíttetni?

Első elem: A logó.

A logó a vállalkozásunk arca, amely tükrözi a személyiségünket és tevékenységünket. Ez az alapja az egész arculatunknak.

A logó megalkotásának fő szempontjai:

  • a színvilág meghatározása;
  • a stílus meghatározása;
  • a betűtípus meghatározása;
  • az egyszerűség fenntartása;
  • a könnyen felismerhetőség;
  • a karakteresség;
  • egyértelműen beazonosítás.

Miért fontos a logó? – Mert ez az arcunk, ezzel azonosítanak be ügyfeleink.

Ha a logó már meg van, az már félsiker! Azonban ezzel még nem vagyunk kész, érdemes kibővíteni az arculati elemek listáját minden olyan felhasználási felületre és formára, amely a vállalkozásunk tevékenységét hatékonyabban támogatja. Leggyakrabban a logótervezést a névjegykártya elkészítés követi.

Második elem: A névjegykártya.

A névjegykártya a személyes ügyfélkapcsolattartásnál fontos szerepet kap, így nem maradhat ki az arculati csomagból.

Miért fontos a névjegykártya? – Akár egy megbeszélés kapcsán, az elérhetőségeink átadásával egyfajta bizalmat közvetítünk az ügyfeleink felé.

Harmadik elem: A boríték és levélpapír.

Gyakran kell hivatalos levelet küldeni, akár online, akár nyomtatott formában. Mindenképp szükség lesz egy borítékra és levélpapírra.

Miért fontos a boríték és levélpapír? – Komolyságot mutat az ügyfelek és a nagyközönség felé is.

Negyedik elem: Az e-mail aláírás.

Az online kommunikáció során szükség lesz egy e-mail aláírásra is, amelyben szerepel az elérhetőségünk és a logónk.

Miért fontos az e-mail aláírás? – Az e-mail egy gyakran használt kommunikációs csatorna, amit a személyes ismertségünk növelésére is fordíthatunk.

Ezen négy lépés nélkül már nem nagyon lehet létezni a mai világban. Ezeken túl pedig minden jellemző platformon érdemes erősíteni a vállalkozásról alkotott képet.

Az arculattervezés akár több lépcsőben is kialakítható. Az arculat terjedelmét általában 2 nagyobb csoportba soroljuk. Ez a két csoport pedig a kis- és a nagyarculat.

Első csoport: Kisarculat

A kisarculat tartalmazza a logót, a névjegykártyát, a levélpapírt és az e-mail aláírást. Egy standard csoport, ha ezzel az arculati csoporttal elkészültünk, könnyebb a későbbiekben kialakítani a teljes arculatot, amely a vállalkozásunk színvonalát is emeli.

Második csoport: Nagyarculat

A nagyarculatban már több elem is megjelenik, a céges autótól kezdve a munkaruházaton át a reklámtárgyakig és eszközökig. A lista nagyon hosszú. Az arculattervezés során fel kell mérni, hogy melyek ezek a csatornák, ahol a vállalkozás a legtöbbször van jelen.

Az Arculati kézikönyv

Az arculati kézikönyv egy nagy részletességgel kidolgozott valóságos könyv, melyben megtalálható minden lehetséges leképezése az arculatnak. Ennek szabályait betartva biztosan csak olyan anyagok mennek ki a nagyközönség felé, melyek az arculatba tökéletesen illeszkednek. Tartalmazza a kis- és nagyarculat összes elemét, részletes iránymutatásokkal kiegészítve.

Miért fontos az arculati kézikönyv? – Minden formai követelményt tartalmazz, amire szükségünk lehet grafikai és marketing anyagaink elkészítésénél, így nem kell időt pazarolnunk például a betűtípus vagy akár a színkódok kikeresésére.

Mit tartalmazzon az egy komlex arculati kézikönyv? Íme egy checklista, ami a segítségedre lehet.

Leave A Comment

Receive the latest news in your email
Table of content
Related articles