Miért kell még ezzel is foglalkozni?

Ez már a harmadik, elsőre talán apróságnak tűnő dolog, ami szorosan összefüggésben áll mind a logóval, mind pedig a színeiddel, amikről korábban itt és itt írtam.

Azzal kezdeném, hogy hálával tartozom Gutenbergnek. Ha nem találta volna fel a mozgatható betűkkel való könyvnyomtatást, most az én munkám is más lenne.

Ebben a cikkben szeretnék nektek a tipográfiáról, vagy más néven a betűképekről beszélni egy kicsit.

Ahhoz, hogy könnyen megértsd miért nagyon fontos, szeretnék neked mutatni 2 egyszerű példát, amiből azonnal megérted miért kell, hogy az arculat kialakításakor erre is kiemelten nagy hangsúlyt fektessünk.

Nézd meg az alábbi két cég megnevezésének leírását és rögtön érteni fogod, hogy miről is van szó:

Tudom, ezek nagyon szélsőséges példák, és a második nem csak arra világít rá, hogy a betűk nem biztos, hogy stílusukban illenek a tevékenységhez, hanem arra is, hogy fontos, hogy ha magyar weboldalt készítünk, akkor olyan betűtípust válasszunk, amelyikben ékezetes betűk is vannak.

Ha az arculatodhoz úgy érzed, hogy nagyon egyedi betűk illenek, amik nagy valószínűséggel túl gyakran nem fognak szembejönni veled, lehetőséged van arra, hogy betűtípust vásárolj. Viszont akár a Google fonts adatbázisában is találhatsz számodra megfelelő ingyenes tipográfiákat, de a legjobb ezt is grafikusra bízni. Megbízhatsz vele akár engem is, hogy javasoljak számodra megfelelőt. 😊

Ebből már te is láthatod, hogy a tipográfiának több célja is van:

  • figyelemfelkeltés
  • információközlés
  • a szöveg könnyű olvashatósága
  • a szöveg érthetősége (különösen most, amikor már egyre kevesebbet olvasunk és nincs kedvünk hosszan időzni egy-egy szöveg felett)
  • a befogadás megkönnyítése

Összeszedtem neked a tipográfia legfontosabb szabályait is pontokba foglalva, amik betartása szintén elengedhetetlen a jól átgondolt arculathoz:

  • olvashatóság
  • szövegértés
  • helyesírás
  • esztétikum
  • egalizálás -> betűk közötti távolság megfelelősége, nem összekeverendő a legalizálással 😊
  • megfelelő betűméret
  • megfelelő sorhosszúság -> nyomtatott anyag esetén a próbanyomat ezért is fontos!
  • szöveges tartalmak közötti hierarchia megtartása pl.: címsor/törzsszöveg

Fontos, hogy lássuk azt is, hogy a különböző méretű karakterek, a sorközök, a színek mind-mind extra értéket kölcsönöznek a szövegnek akkor, ha jól használjuk őket!

Tehát a harmóniára kell törekednünk (hacsak nem direkt a diszharmónia megteremtése a cél, mert ez is előfordulhat).

Amit még nagyon fontos megjegyezni ezzel a témával kapcsolatban az az, hogy a design nem mehet a szöveges tartalmak olvashatóságának rovására! A leírt szövegnek olvasóbarátnak kell lennie, különben a címsoroknak, feliratoknak, idézeteknek semmi értelme nincs, még akár bosszantóvá is válhatnak, ha szeretnéd kiolvasni a képbe ágyazott szöveget, de nem tudod.

Összegezve: a fentiek alapján láthatod, hogy akár a social media megjelenésekről, akár nyomtatott anyagokról beszélünk, átgondoltan és következetesen kell még a betűket is használni, segítségül kell hívni a  tipográfiát és egy grafikust, aki meg tudja teremteni a fent már említett harmóniát.

Leave A Comment

Receive the latest news in your email
Table of content
Related articles